Звіт про участь
у
Всеукраїнському семінарі з технологічної освіти
«Актуальні питання розвитку трудового навчання (технологій)
в сучасних умовах»


м. Чернівці
13.11.2014

Палійчук Оксана Михайлівна, директор Департаменту освіти і науки Чернівецької облдержадміністрації, кандидат педагогічних наук, доцент

Тези виступу

  • Зібралися, щоб обговорити актуальні проблеми освіти.
  • Визначити, що головне сьогодні в освіті, а що другорядне.
  • Найголовніше в роботі вчителя трудового навчання – запалити любов до праці.
  • Якщо в дитини апетит до роботи, коли виріб приносить їй радість, тоді можна говорити про профорієнтацію.
  • «Мотивація до праці – найважливіша складова мотивації до життя» Гельвецій.

 

Білянін Григорій Іванович, директор інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, кандидат педагогічних наук, доцент

Тези виступу

  • Чернівці гордяться своєю історією.
  • Нам приємно, що семінар відбувається саме на Закарпатті.
  • На Буковині проживає без етнічних конфліктів 80 нації і національностей
  • Не так важливо дати знання, як навчити їх застосовувати в житті, в подальшій трудовій діяльності.

 

Давидович Віктор Олександрович, заступник декана інженерно-технічного факультету ЧНУ ім. Ю. Федьковича, кандидат педагогічних наук, доцент

Тези виступу

  • Зараз вибудовується модель підготовки вчителів трудового навчання.
  • Протягом століть трудове навчання вважалося навчанням обробки матеріалів. Головне зараз – розвиток інтелекту, творчого пошуку, розвитку особистості. Тому потрібний висококваліфікований  вчитель трудового навчання.
  • Це завдання спільне для школи, інституту, ОІПОПП.

 

Дятленко Сергій Миколайович, заступник директора Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України

Тези виступу

  • Думки, які будуть озвучені потрібно поширити на всю Україну.
  • За минулий рік відбулися великі зміни в країні і  освіті.
  • Будемо обговорювати напрямки змін освіти, трудового навчання зокрема.

 

Терещук Андрій Іванович, професор кафедри технологічної освіти Уманського національного педагогічного університету ім. П.Г. Тичини, доктор педагогічних наук

Тези доповіді «Перспективні шляхи розвитку трудового навчання»

  • Сьогодні весь світ стоїть перед глобальними викликами.
  • Ми на порозі реформ. Потрібно зробити все для збереження предмету     трудового навчання.
  • За часів радянського союзу лише на Україні під керівництвом Тхоржевського розроблялися підручники з трудового навчання.
  • До ІІ Світової війни батькам доводилося платити гроші для подальшого навчання дітей. Це робилося з метою, щоб діти після школи ішли на виробництво.
  • Ідея продуктивної праці в трудовому навчанні (з 1953 року) не мала успіху.
  • З 1966 р. сформувався зміст трудового навчання – навчити обробляти основні матеріали: деревину, метали, тканини.
  • Такий підхід виховує виконавця, а не творчого робітника.
  • Сьогодні потрібно навчити дитину так, щоб вона була готова до дорослого життя.
  • В трудовому навчанні країни залишилося багато минулих пережитків.
  • Ознака сучасної технології – кінцевий результат.
  • Відмінність підходів технологій України від Європи: у нас важливим є процес виготовлення, а в них – результат. Тому потрібно всім вчителям переорієнтувати свою діяльність і працювати творчо на результат.
  • Добре, коли на кожному уроці є готовий виріб.
  • Кінцевий результат: вироби, проекти, виставки, …
  •  Потрібно дати можливість кожному вчителю самому проявити досвід, щоб вчитель працював творчо, а не був простим виконавцем.
  • Потрібно звертати особливу увагу на дизайн, формотворення, естетичний вигляд.
  • Не відмовлятись від проектного підходу в навчанні: від творчого задуму до кінцевого результату.
  • Компетентнісний підхід в Європі: практичний підхід, практичне навчання.
  • Ідея проста – головне на сучасному уроці праці – інструктаж, щоб діти самі могли потім виготовити виріб. Інструктаж – компетентнісний підхід.
  • Не потрібно боятися своєї методики. Головне – здатність учня застосовувати знання на практиці.
  • Учень має вміти самостійно навчатися, а це відбуватиметься тоді, коли йому буде цікаво.
  • Знання мають бути значимі для дитини.
  • Навчальний процес потрібно структурувати і підпорядковувати кінцевому результату.
  • Знання – Уміння – Навички.
  • Знання на уроці праці учні повинні засвоювати під час практичної роботи.

 

Пархоменко Олександр Миколайович, науковий співробітник Інституту проблем виховання Національної академії наук України, заслужений учитель України;

Пасічна Тетяна Сергіївна, науковий співробітник Інституту проблем виховання Національної академії наук України

Доповідь «Нові підходи до вивчення трудового навчання в сучасних школах (на прикладі Новопечерської школи м.Києва)»

  • Коротко про нові підходи в навчанні школи нового типу.

 

Воскобойник Юрій Миколайович, методист науково-методичного центру природничо-математичних дисциплін Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

Тези доповіді «Позитивні чинники впливу на розвиток трудового навчання Буковини»

  • За 2005-2014 навчальні роки Чернівецька область завоювала на республіканських олімпіадах 2 перших місць, 7 других, 9 третіх.
  • В області проводиться олімпіада в школах для особливих дітей (відсталого розумового розвитку)
  • Відбуваються фестивалі декоративно-прикладного мистецтва.
  • Область має 2 лауреатів конкурсу на ІV етапі «Учитель року».
  • Негативні тенденції:
    • більше 30 років не оновлюється матеріальна база майстерень;
    • велика плинність кадрів;
    • відсутність комп’ютерної техніки в майстернях;
    • в області немає жодного технічного закладу нового типу;
    • відбувається закриття майстерень, пере профілізація їх в звичайні класи.

 

Дятленко Сергій Миколайович, заступник директора Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України

Тези виступу

Переглянути відео

  • Олімпіада з трудового навчання, на жаль, в цьому році була відмінена. Але, якщо є можливість – проводьте на шкільному, районному, обласному рівнях. Надіємося, що в майбутньому олімпіади будуть повернуті.
  • Ідея запровадження конкурсу технологічної освіти по типу Інтернет-конкурсів («Кенгуру», «Левеня», «Бобер», …)
  • В освіті відбудуться великі зміни.
  • Зараз іде велика робота на розробкою нового Закону про освіту.
  • Розробляються нові освітні програми.
  • Відбудеться перехід на 12-річне навчання.
  • Початкова школа збільшиться (різні підходи 5+5+2, 5+4+3, 6+3+3).
  • Початкова школа обов’язково повинна бути в кожному населеному пункті. Середня і старша школи можуть бути окремо та не в кожному населеному пункті.
  • Старша школа буде профільною.
  • В Законі буде закріплено, що держава забезпечує умови для отримання повної середньої освіти, але вибір і відповідальність за її отримання лежатиме на самих учнях та їх батьках.
  • Державні стандарти визначатимуть вимоги до результату навчання, а навчальні заклади самостійно визначатимуть кількість годин на навчальні предмети, самі розроблятимуть навчальні програми.
  • Відбуватиметься децентралізація і автономізація школи.
  • Трудове навчання не буде обов’язковим предметом, тому виникає потреба в зацікавленні батьків, щоб вини хотіли, щоб цей предмет викладався в школі.
  • Посада директора школи буде виборною.
  • Завдання вчителя – працювати на дітей, батьків, а не чиновників.
  • Зміни в освіті України відбуватимуться за Польською та Словацькою моделлю.
  • Фінансування школи напряму залежатиме від кількості дітей в навчальному закладі. Будуть потрібні дотації місцевих рад на потреби закладів освіти.
  • На сьогодні виникла потреба відлучення, не заставляння вчителів приймати участь в науково-дослідній роботі.

Атестація навчальних закладів

  • Головне завдання полягатиме в наданні рекомендацій навчальному закладу щодо його покращення ефективності роботи.
  • Зменшення кількості днів на атестацію.
  • Обов’язкове включення громадськості в цей процес.
  • В перший день роботи – публічний звіт директора за 10 років роботи та звіт начальника управління освітою про допомогу навчальному закладу.
  • Школа отримає більші повноваження.

Конкурс «Вчитель року»

  • Вчитель має показати вчительство.
  • В цьому році не було з кого вибирати переможця, бо всі учасники давали погані уроки.
  • Переможниця дала звичайний класичний урок.
  • Вимога – потрібно налаштовувати вчителя, що практична робота повинна бути протягом всього уроку.
  • В зв’язку з переходом на нові стандарти – забути про шалон уроку, оскільки, повністю по методиці  за 45 хвилин урок дати не можливо.
  • Інструменти потрібно вивчати лише ті, які насправді застосовуються.
  • Органам керівництва потрібно цінувати тих, хто працює.

Підручники

  • Вчителі повинні брати участь в обговоренні проекту підручників, оцінювати їх. Для цього можна організувати творчу групу.

Різне

  • В газеті «Трудове навчання в школі» буде організовано конкурс на кращий виховний захід з трудового навчання.
  • Можна подати заявку на сайт інституту проблем виховання на безкоштовне отримання літератури з профосвіти: movps@ukr.net  Потрібно вказати адресу закладу.
  • Зараз вже розробляються курси «Професійні проби» на 70 і 135 год.
  • Наступний семінар методистів ОІПОПП відбудеться в м.Одеса у вересні 2015р.